Hulpkaart

Soms kun je niet aan andere mensen duidelijk maken wat je voelt of bedoelt. Dat kan allerlei vervelende gevoelens oproepen, bij jezelf en bij de mensen om je heen. Je gaat misschien huilen, wordt boos of je weet niet meer wat je moet doen, terwijl je eigenlijk geholpen wilt worden. Op zulke momenten vertelt de Hulpkaart wat je nodig hebt.

Wat is de Hulpkaart?
Het kan gebeuren dat je even de weg kwijt bent, letterlijk of figuurlijk. Bijvoorbeeld door dementie, verslaving, een verstandelijke beperking of een psychische kwetsbaarheid. Om dan snel de hulp of zorg te kunnen bieden die op dat moment nodig is, is er de Hulpkaart. Het is een klein, opvouwbaar kaartje ter grootte van een bankpas. Op de kaart staat met wie contact opgenomen kan worden en wat mensen – die de kaart ontvangen – wel of juist niet kunnen doen. Zo kan de Hulpkaarthouder de regie houden in situaties waarin je zelf even geen woorden hebt. En voor de mensen die een ander wel willen helpen, maar niet altijd weten hoe, geeft de Hulpkaart houvast.

Hoe kom ik aan een Hulpkaart?
Inwoners van de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en Waadhoeke kunnen terecht bij de gebiedsteams. Je kunt ook contact opnemen met:
MEE Friesland                                         058-2 84 4944
Stichting AanZet/Rijk van Ervaring   058-584 9020

Wanneer je hieronder je gegevens achterlaat, neemt een medewerker van Rijk van Ervaring zo spoedig mogelijk contact met je op. Je mag ook zelf contact opnemen via de contactgegevens op deze website.